Pendahuluan:
Perkara
152 Perlembagaan Persekutuan Bahasa Melayu telah diwartakan sebagai Bahasa Kebangsaan. Sesungguhnya
Perkara 152 ini telah mengiktiraf dan mengisytiharkan bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan serta bahasa rasmi negara. Sebagai warga Malaysia yang
merdeka kita harus bangga kerana memiliki bahasa kita sendiri sebagai identiti
jati diri yang unggul . Oleh yang demikian, peranan bahasa Melayu tidak boleh
dipandang ringan oleh warga Malaysia jika mahu melihat negara kita maju seiring
dengan negara lain khususnya dalam memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa
ilmu di persada antarabangsa
Kedudukan
bahasa Melayu sebagai bahasa pembentukan tamadun bangsa kini makin tercabar di
negara kita kerana sikap sesetengah pihak yang memandang remeh terhadap
kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sekali gus meminggirkan
peranan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam konteks negara bangsa.
Ketua
Eksekutif Yayasan Karyawan Datuk Dr. Hassan Ahmad berkata “Kita tidak mahu
negara ini menjadi negara maju dalam tahun 2020 tetapi bangsa Melayu hilang
martabat dan kuasa sebagai bangsa yang cemerlang dan maju disebabkan bahasanya
tidak dijadikan alat utama dalam proses itu. Ini kerana penggunaan bahasa
Melayu dalam sektor pentadbiran kerajaan tidak dianggap sebagai agenda penting
dalam perancangan bahasa Melayu di negara ini,’’
Prof.
Dr. Awang Sariyan pula menyatakan : “Secara
jelas bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa Pengucapan intelektual akan
terhakis sehingga tidak mustahil bahasa Melayu hanya dikenali sebagai bahasa
komunikasi sehari-hari’’
Situasi
itu berlaku kerana kurangnya pengertian terhadap peranan bahasa Melayu dalam
pembentukan konsep kebangsaan dan kenegaraan walaupun bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi sudah pun dinobatkan dalam Perkara 152
Perlembagaan Persekutuan. Seperti yang kita maklum, bahasa Melayu menjadi
lambang yang signifikan bagi kewujudan entiti politik, jati diri bangsa dan
perpaduan negara.
Fungsi Bahasa Melayu
Sebagai Bahasa Penghantar di Sekolah (Komunikasi dan perpaduan)
Akta
Pendidikan 1961 menegaskan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di
sekolah-sekolah. Hal ini dinyatakan dalam perkara Pelaksanaan Bahasa
Kebangsaan, iaitu:
DAN
BAHAWASANYA peruntukan selanjutnya adalah dikehendaki untuk menentukan agar
dasar dilaksanakan secara berkesan, termasuk khususnya peruntukan bagi
perkembangan yang progresif bagi suatu sistem pelajaran dalam mana Bahasa
Kebangsaan adalah menjadi bahasa pengantar utama.
Penyata
Razak (1956 ) dan Penyata Rahman Talib ( 1960 ) telah menyatakan bahawa bahasa
Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan Negara.
Penyata Razak telah menyatakan hasrat untuk “…menubuhkan suatu peraturan
pelajaran kebangsaan..”, dan tujuannya ialah :
“..menyatukan
budak-budak daripada semua bangsa di dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan
pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan Bahasa Kebangsaan
sebagai bahasa pengantar yang besar ( utama ), walaupun perkara ini tidak dapat
dilaksanakan dengan serta-merta melainkan diperbuat dengan beransur.” ( Penyata
Razak 1956 : Perenggan 12).
Penyata
Rahman Talib menegaskan kembali syor menjadikan bahasa Melayu sebagai mata
pelajaran wajib dalam kurikulum semua sekolah. Ini dapat dirumuskan dari :
“..bahawa
Bahasa Kebangsaan ini hendaklah diajar mulai Darjah 1 dalam semua sekolah rendah
Cina, Tamil dan Inggeris ( sama ada sekolah bantuan, bantuan separuh tau
sekolah-sekolah yang bersendiri.” ( Penyata Rahman Talib 1960: Perenggan 71(c)
).
“..Pelajaran
rendah dalam Bahasa Kebangsaan akan dimajukan dengan mengadakan pelajaran menerusi
Bahasa Kebangsaan di sekolah yang dahulunya sekolah rendah kerajaan, dengan
syarat ada guru-guru yang sesuai, dan semua sekolah rendah bantuan akan diubah
menjadi sekolah kebangsaan ataupun sekolah jenis kebangsaan”(Penyata Rahman
Talib 1976: Perenggan 371(c).
Kemudian
Akta Pendidikan 1996 diadakan dengan tujuan menggantikan Akta Pelajaran 1961. Antara
alasannya ialah bahawa kerajaan ingin menjadikan Malaysia sebagai pusat
pendidikan utama di rantau ini, dan bahasa Inggeris perlu diwajibkan di semua
peringkat persekolahan ( bahasa Melayu walaupun dikatakan sebagai bahasa
pengantar ternyata dikecualikan dalam keadaan tertentu). Kedudukan Bahasa
kebangsaan dalam Akta Pendidikan 1996 dijelasakan pada perkara 17 (1 ) iaitu :
“Bahasa
Kebangsaan hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi
pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan
yang ditubuhkan di bawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pendidikan lain
yang dikecualikan oleh Menteri daripada subseksyen ini
Usaha
untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmiah bagi melahirkan bangsa
Malaysia yang intelek tidak akan berjaya selagi rakyat itu sendiri tidak dapat
menguasai bahasa Melayu dengan baik. Justeru, usaha digembleng bagi
menggantikan pengantar bahasa Inggeris. Peristiwa 13 Mei 1969 telah
menyegerakan proses penukaran dilaksanakan.
Tahap-tahap
pelaksanaan:
1957-BM
sebagai mata pelajaran wajib di semua peringkat sekolah rendah dan
menengah kerajaan.
1965-Kumpulan
kecil pertama aliran Melayu memasuki UM.
1968-Kumpulan
pertama aliran Melayu tamat pengajian di UM.
-Sekolah menengah Melayu dimulakan di Sabah.
1970-Semua
matapelajaran darjah satu diajar dalam bahasa Melayu (kecuali BI dan
bahasa ibunda).
1973-Semua
mata pelajaran aliran sastera bagi tingkatan satu di sekolah menengah
Inggeris diajar dalam bahasa Melayu.
1975-Kelas
peralihan Inggeris dihapuskan.
-Semua sekolah rendah Inggeris ditukar
menjadi sekolah rendah kebangsaan.
1976-Semua
mata pelajaran aliran sastera di tingkatan IV diajar dalam bahasa Melayu.
1979-Bermula
aliran sastera di tingkatan VI dalam bahasa Melayu.
1980-Menjadi bahasa pengantar di SMK mulai tingkatan 1
– 5.
-Tahun pertama jurusan sastera di universiti
diajar dalam bahasa Melayu.
1983-Tahun
pertama pengajian di universiti bagi semua kursus diajar dalam bahasa
Melayu
Bahasa Melayu sebagai
bahasa komunikasi
Penggunaan
dan penguasaan bahasa Malaysia secara meluas akan berperanan sebagai wahana
pembentukan identiti kebangsaan. Peranan bahasa Malaysia sebagai bahasa
kebangsaan ini tidak harus sekadar bersifat simbolis dalam pentadbiran tetapi
seharusnya berperanan sebagai bahasa perantaraan dalam segala aspek dan
peringkat kehidupan sosial dan kehidupan berbangsa di negara ini (Rustam Sani,
1993).
Bahasa
Melayu memainkan peranan sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan. Laporan
Razak pada tahun 1957 dan Laporan Rahman Talib tahun 1961, bertujuan untuk
memungkinkan bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai bahasa kebangsaan,
bahasa itu diberi tempat sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan agar dapat
berkembang menjadi bahasa yang moden dan mampu menjadi asas pembinaan negara
bangsa yang maju dan berdaulat. Berdasarkan peruntukan tersebut, bahasa Melayu
memiliki hak dan martabatnya dalam perlembagaan sementara bahasa-bahasa bagi
kaum lain juga dipelihara dan tidak dinafikan haknya. Abdullah Hassan (1987) menyatakan,
selepas 1969 kerajaan dengan lebih tegas menjadikan pembelajaran bahasa Malaysia
lebih teratur. Langkah tersebut ialah dengan melaksanakan bahasa Malaysia
sebagai bahasa pengantar di sekolah- sekolah secara berperingkat-peringkat. Dalam
mengejar arus globalisasi masa kini, elemen yang membantu kepada agenda
pembinaan negara bangsa ini ialah sistem pendidikan yang menggunakan bahasa
Malaysia sebagai bahasa pengantarnya (Abu Hassan Othman, 1997).
Oleh itu, penubuhan sekolah wawasan atau apa sahaja
penubuhan sekolah yang dapat menyatukan tiga kaum utama ini adalah menjadi isu
penting dalam pendidikan yang dapat mempercepatkan proses pembinaan negara
bangsa Malaysia jika masalah perpaduan dapat ditangani dengan baik dan
berhemah. Dalam usaha memperkasakan Bahasa Kebangsaan, peranan guru amat
mustahak kerana melalui pendidikan murid-murid perlu disedarkan mengenai
kepentingan bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa
perpaduan dan bahasa komunikasi di Malaysia. Selain itu, tanggungjawab pemimpin
institusi pendidikan, pensyarah dan guru adalah untuk menyemai semangat cintakan
bahasa Malaysia kepada generasi muda Malaysia supaya mereka fasih berbahasa
Melayu, menghormati dan berbangga dengan bahasa Melayu sebagai identiti rakyat
Malaysia.
Perkembangan
kurikulum di Malaysia ke arah melahirkan warganegara global, selaras dengan
perkembangan jaringan informasi. Sementara, dalam budaya Melayu kesantunan
berbahasa menunjukkan kejernihan fikiran, ketinggian akhlak dan akal budi.
Menguasai sesuatu bahasa juga bererti menguasai segala santun dan peraturan
yang dipersetujui dalam menggunakan bahasa tersebut. Umpamanya dalam kata
alu-aluan, kata silaan, ketika berundur diri dan sebagainya seharusnya
menggunakan bahasa beradab dan berperaturan yang tetap, tidak boleh diubah
sesuka hati. Kemahiran dalam peringkat tertinggi seperti begini boleh
menghasilkan “pertukangan yang bermutu” boleh mencapai tahap “seni” , “budi”
yang diidamkan. Oleh itu budi bahasa pun adalah suatu seni. Dalam memperkukuh
peradaban Melayu dan supaya peradaban Melayu berkuasa di dunia kini, berbagai
macam ‘senjata moden’ perlu dibuat dan dicipta.
Untuk mencapai tahap ketinggian, keindahan bahasa
sebagai lambang estetika dalam berbahasa memerlukan pengorbanan dan pengabdian
terhadap seni bahasa itu atau perasaan cinta terhadap seni bahasa tersebut.
Sejajar dengan wawasan ini, kita harus bersedia menguasai bahasa Melayu dan
senjata bahasa-bahasa lain dalam menjenterai ekonomi dan politik dunia hari
ini. Ditinjau sejarah lampau, sejak merdeka penggunaan Bahasa Melayu
dikembangluaskan dengan kemunculan beberapa institusi seperti Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan sebagainya. Usaha
memartabatkan bahasa kebangsaan sebagai tunjang negara bangsa dapat
diperlihatkan dalam agenda politik melalui teras pertama Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan (PIPP) iaitu meletakkan usaha memperkasakan bahasa
kebangsaan sebagai strategi utama. Dalam mengorak langkah ke alaf 21, bahasa
Melayu kini perlu diperkasa. Ini kerana cabaran pada alaf ini begitu hebat.
Masyarakat Malaysia perlu berjiwa besar untuk memartabatkan bahasa Melayu di
peringkat antarabangsa. Golongan muda khususnya mahasiswa perlu menjadi tulang
belakang dalam memartabatkan bahasa Melayu ke peringkat antarabangsa.
Penutup
Berdasarkan keterangan di atas, jelas menggambarkan
peri penting peranan bahasa dalam membina tradisi keilmuan, maka Bahasa Melayu
harus diperjuangkan dan diletakkan sebagai bahasa saintifik serta diguna pakai
dalam sistem pendidikan, pentadbiran malahan dalam semua agenda negara. Kita
juga harus ingat bahawa bahasa Melayu ini bukan sahaja berperanan sebagai
bahasa saintifik malah sebagai satu wahana buat masyarakat Malaysia
menyatupadukan pelbagai kaum dalam usaha mencapai perpaduan nasional seperti
yang diharapkan semenjak negara ini mencapai kemerdekaan. Ini kerana peranan
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sudah jelas termaktub dalam
perlembagaan negara Malaysia dan telah disepakati bersama oleh para ilmuwan
sewaktu berlangsungnya Kongres Kebudayaan Kebangsaan. Resolusi daripada kongres
tersebut telah digubal menjadi Dasar Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1971 dan
ini telah mengukuhkan lagi peranan Bahasa Melayu dalam masyarakat kita. Sebagai
rumusannya, bahasa Melayu telah mencapai tahap kesempurnaannya, mampu bersaing
dan berdaya maju dalam mencapai bahasa ilmu. Seharusnya kita sebagai rakyat
Malaysia berbangga dengan pencapaiannya dan bukan berasa sangsi atau jijik
hingga sanggup menganaktirikan bahasa sendiri. Ini telah terbukti yang mana
Korea, dan Jepun disertai oleh China yang sangat mendaulatkan bahasanya mampu
menjadi gergasi ekonomi dunia. Jelas sekali bahawa sesuatu bahasa tidak pernah
menjadi penghalang kemajuan. Oleh yang demikian bahasa Melayu mampu menjadi
bahasa ilmu.
No comments:
Post a Comment