Thursday 22 November 2012

MODEL ASSURE

Pengenalan
         Penggunaan kaedah, cara dan model pengajaran adalah penting dalam menentukan objektif pembelajaran dapat dicapai. Model pengajaran yang sesuai diperlukan untuk membantu guru mengajar dan menyampaikan bahan pengajaran kepada murid. Diharapkan murid akan lebih jelas, faham dan berkesan serta objektif pengajaran pada hari itu dapat dicapai. Model pengajaran yang tepat dapat membantu guru melaksanakan pengajaran dengan berkesan dan murid menerima pengajaran dengan mudah serta memahami apa yang diajar oleh guru.
         Proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan serta mudah mencapai objektif sekiranya perancangan yang baik dilakukan. Seseorang guru perlu memahami dan mengetahui perkara yang hendak diajar sebelum, semasa dan selepas pengajaran. Perancangan yang rapi amat diperlukan agar pengajaran dan pembelajaran dijalankan berkesan dan menjadi daya tarikan murid untuk memberi tumpuan dan mudah menerima ilmu yang diajar oleh guru. Oleh itu, model ASSURE adalah dicadangkan.

Model ASSURE
          Model ASSURE dicadangkan penggunaannya di dalam bilik darjah kerana model ini sangat meluas penggunaannya dikalangan guru-guru untuk merancang pembangunan media instruksional secara sistematik.
Model ASSURE merupakan singkatan kepada:
Analyze Learners (Analisa pelajar)
          Ciri pertama adalah menganalisa pelajar. Sesuatu bahan yang dibina oleh guru perlu mengenalpasti pelajar dari segi umur, latar belakang sosioekonomi, kebolehan dan pengetahuan sedia ada. Murid pasif perlu ada bahan yang mampu menarik minat pelajar.  Analisa pelajar ini penting supaya bahan yang dibina mencapai objektif guru.
               Pada tahap ini, masalah pengajaran, objektif dan matlamat pengajaran perlu diteliti dahulu. Soalan seperti berikut boleh dijadikan panduan:
a.       Siapa kumpulan sasar?
b.      Apakah cirri-ciri mereka?
c.       Apakah hasil pembelajaran yang hendak dicapai?
d.      Berapa lama tempoh perlaksanaan?
         Maklumat pelajar ini boleh diperolehi dengan meneliti rekod pelajar atau berinteraksi secara bersemuka dengan murid. Guru akan dapat mengetahui harapan, sikap, latar belakang, aras kebolehan dan pengetahuan sedia ada murid terhadap tajuk tertentu. Maklumat juga boleh diperolehi melalui ujian dan interaksi bekaitan beberapa soalan mudah berkaitan tajuk. Guru juga dapat menentukan bahawa murid memperoleh maklumat samada daripada buku rujukan atau pendedahan melalui majalah dan televisyen.
          Proses menganalisa murid penting kerana berdasarkan maklumat ini guru mampu membangunkan bahan yang baik dan bersesuaian dengan latar belakang murid. Penghasilaan bahan yang sesuai mampu membantu murid memahami dan mengenal pasti maklumat pembelajaran berkaitan tajuk dengan mudah. Model yang tepat, penganalisaan guru yang betul dan kebolehan guru menyampaikan maklumat dengan baik akan mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang menarik di dalam bilik darjah seterusnya mencapai objektif pembelajaran tajuk tersebut.

State Objectives (Nyatakan objektif)
          Guru perlu menentukan objektif atau hasil pembelajaran yang mahu dicapai. Objektif mestilah dinyatakan secara eksplisit supaya mudah diukur dan dicapai. Sebelum pembelajaran bermula, menentukan objektif adalah penting supaya guru dapat menetapkan sasaran yang mahu dicapai dan seterusnya menetapkan apa yang murid perlu dapat. Yusup.(2006).p.7. Objektif haruslah berdasarkan peringkat prestasi atau hasilan yang ingin di capai.
          Objektif yang  jelas mampu membantu guru fokus kepada yang sepatutnya dipelajari dan dikuasai oleh pelajar. Penggunaan kaedah dan bahan yang bersesuaian mudah dipilih oleh guru kerana guru telah menetapkan objektif  terhadap pengetahuan, kemahiran, dan sikap baru yang perlu dikuasai oleh pelajar.
          Secara langsung, objektif pengajaran amat penting untuk dicapai  kerana ia memberi panduan untuk guru melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Begitu juga pemilihan bahan bantu mengajar dalam aktiviti murid turut dapat membantu mencapai objektif. Oleh itu, analisa guru, pemilhan bahan, penetapan objektif dan pelaksanaan pengajaran yang berkesan mampu mencapai objektif pengajaran sesuatu tajuk.

Select Methods, Media and Materials (Memilih kaedah, media dan bahan)
          Memilih kaedah, media dan bahan merupakan salah satu cirri model ASSURE. Guru perlu mengetahui tahap kebolehan murid dan objektif pembelajaran yang ingin dicapai dalam menentukan proses pemilihan, membaiki dan mengubahsuai media atau bahan.
          Sebelum sesuatu tajuk diajar, guru perlu memilih dahulu kaedah, media dan bahan yang sesuai untuk memastikan objektif pembelajaran bagi tajuk tersebut tercapai.
         Memilih kaedah yang sesuai dalam sesuatu pengajaran daripada pelbagai kaedah adalah penting untuk disesuaikan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti set induksi, pengenalan kepada konsep, aktiviti berkumpulan dan latihan. Guru perlu mampu menarik perhatian murid kepada set induksi yang berteraskan pengetahuan sedia ada murid. Kaedah perbincangan, latihan dan latih tubi boleh dijalankan sebagai satu kaedah mencungkil pengetahuan yang baru.
         Memilih media yang sesuai dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran merupakan faktor yang penting yang membolehkan mesej atau maklumat dapat disampaikan dengan berkesan. Media yang sesuai seperti tayangan CD, televisyen, komputer dan gambar statik. Media yang dipilih perlu sesuai dengan kebolehan murid.
         ASSURE mencadangkan 5 prinsip dalam penggunaan media iaitu “preview” media, memastikan media tidak bermasalah, menentukan lokasi, menentukan pelajar serta memastikan media tersebut mampu memberi pengalaman baru kepada pelajar. Penggunaan media  berdasarkan 5 prinsip di atas mampu menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Walau bagaimanapun kos dan waktu pengajaran perlu diambil kira. Adakalanya media yang bersesuaian dengan topik tidak dapat dipertontonkan pada waktu mata pelajaran tersebut.
          Memilih bahan sumber pengajaran dan pembelajaran perlu berpandukan kepada isi pelajaran yang menjadi matlamat pembelajaran. Bahan yang boleh dipilih seperti buku teks, carta, dan lembaran latihan.
                Bahan yang tidak melibatkan pelajar secara aktif akan menyebabkan pelajar pasif dan tidak efektif. Pemilihan dan penyediaan bahan yang kreatif dan mempu merangsang pelajar dapat memupuk minat dan budaya berfikir. Oleh itu, penyediaan bahan mengikut model ASSURE mampu merangsang tingkah laku dan minda pelajar. Hal ini amat diperlukan dalam pengajaran dan pembelajaran seterusnya mencapai objektif guru.

Utilise media and materials (Gunakan media dan bahan)
    Penggunaan media dan bahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran amat penting kerana penggunaan bahan dan media yang betul akan dapat menentukan keberkesanan proses pembelajaran tersebut. Mencari sumber maklumat melalui internet dalam menyediakan bahan adalah salah satu penggunaan yang baik. Guru juga boleh menggunakan ninternet semasa mengajar. Buku teks, carta visual dan lembaran latihan juga boleh diaplikasikan.
                Pemilihan dan penggunaan bahan dan media akan menjadi daya penarik dan menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran pelajar. Namun begitu dalam pemilihan dan penggunaan bahan dan media, guru perlu memastikan kesesuaian dengan pengalaman sedia ada murid. Sekiranya murid tidak pernah melayari internet, sekiranya pengajaran dan pembelajaran berjalan, murid akan ketinggalan dan menjdai bosan.
                 Walaupun pelbagai media boleh digunakan, guru perlu mempertimbangkan media yang sesuai seperti tayangan CD kerana ia lebihb menarik dan mampu memberi gambaran sebenar dan jelas tentang sesuatu tajuk. Oleh itu guru perlu bersedia dengan pilihan lain seperti rakaman atau siaran tertunda.
             Guru perlu diingatkan supaya menentukan arah tuju pengajaran dan pembelajaran. Pada masa kini penggunaan bahan capaian daripada internet, e-learning, online learning, laman web dan sebagainya sudah lumrah digunakan. Namun begitu kawalan, ubah suai, tambah baik dan baik pulih perlu dipastikan agar sesuai dengan situasi semasa.

Require learner and participation (Tindak balas pelajar)
            Bagi memastikan proses pembelajaran berjalan, murid perlu terlibat aktif dalam aktiviti pembelajaran. Kaedah ini dinamakan pembelajaran berpusat murid. Antara aktiviti yang boleh dilakukan adalah kuiz, latih tubi, kerja berkumpulan, perbincangan, latihan dan projek. Pembelajaran berpusat murid mampu merangsang minda dan tingkah laku murid. Contohnya aktiviti melabel berdasarkan bahagian-bahagian pokok, nama bandar, nama haiwan, dan peta Malaysia. Aktiviti ini mampu mencetuskan pengalaman baru kepada murid. Ini kerana murid mempelajari sesuatu yang baru berbanding hanya guru yang menerangkan sesuatu tempat.
                   Pengukuhan serta merta perlu diberikan kepada murid yang member tindak balas yang betul. Ini sebagai satu kaedah merangsang atau motivasi kepada murid untuk menarik minat seterusnya turut terlibat aktif dalam aktiviti di dalam bilik darjah. Murid pasif juga akan menjadi terikut untuk turut sama terlibat. Walau bagaimanapun, guru perlu memastikan kaalan kelas dalam keadaan baik agar tidak berlaku proses pembelajaran menjadi tidak terkawal yang boleh menyebabkan objektif pembelajaran tidak kesampaian.

             Bahan atau media yang digunakan sekiranya  tidak mampu menarik minat murid secara aktif sebenarnya kurang membantu murid dan tidak efektif untuk dilaksanakan. Oleh itu, penyediaan bahan yang kreatif dan mampu menarik minat murid secara tidak langsung memupukm budaya berfikir murid seterusnya memastikan objektif pembelajaran dapat dicapai. Oleh sebab itu, guru perlu memastikan bahan dan media yang dipilih berasaskan model ASSURE perlu dapat merangsang tingkah laku dan minda murid sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran.

Evaluate and revise (Menilai dan menyemak semula bahan)
      Menilai ialah satu proses untuk melihat keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan di dalam bilik darjah. Penilaian boleh dilakukan setelah selesai proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian berasaskan juga keberkesanan atau kekuatan bahan dan media yang dipilih serta pencapaian murid mengikut aras kebolehan.

      Setelah tamat proses pengajaran dan pembelajaran, penilaian perlu dilakukan untuk melihat kekuatan dan kelemahan serta keberkesanan bahan dan media secara menyeluruh agar penambah baikan dapat dijalankan supaya penggunaan media dapat dilaksanakan semaksimum mungkin dalam pembelajaran.
      Beberapa aspek perlu difikirkan dalam menentukan pencapaian penilaian seperti yang dinyatakan oleh Yusup.(2006):
a.       Adakah objektif tercapai?
b.      Adakah alat atau bahan media yang digunakan membantu proses pengajaran dan pembelajaran?
c.       Adakah kesemua pelajar menggunakan alat atau bahan media dangan betul?
d.      Adakah suasana pembelajaran selesa?
e.       Adakah peluang pemerhatian individu diberi?
        Proses menilai sesuatu bahan media berlaku sebelum, semasa dan selepas menghasilkan bahan media tersebut. Proses pembaikan perlu dilakukan agar bahan media tersebut benar-benar sesuai dengan murid  seterusnya menepati objektif pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. Penilaian boleh dilakukan secara lisan atau tulisan, secara formatif atau sumatif. Menilai bahan media yang dibina amat perlu kerana guru mampu melihat kekuatan dan kelemahan bahan media tersebut. Seterusnya guru mampu menambah baik mana yang lemah dan memperkukuh mana yang sesuai. Perlu menilai juga bahan media tersebut mengikut aras kebolehan murid. Oleh sebab itu, pemerhatian individu perlu ditekankan agar tiada murid yang tertinggal dalam penyediaan atau pembinaan bahan media.

        Oleh itu guru perlu sentiasa peka dan kreatif dalam menilai murid, bahan media pencapaian objektif. Pemerhatian yang berterusan dapat mengesan sebarang kelemahan dalam penyediaan bahan. Kelemahan penyediaan bahan mampu menggagalkan objektif pembelajaran. Kealpaan memerhati murid mampu membiarkan murid pasif terus pasif. Murid pandai pula akan menguasai ruang tanpa memberi peluang kepada murid lain.
         Adakalanya perancangan pengajaran dan pembelajaran kelihatan hebat dan sempurna tetapi gagal apabila dilaksanakan. Justeru, guru perlu mencuba perancangan pengajaran terhadap sekumpulan kecil murid untuk mendapatkann maklum balas keberkesanan dan mencari kelemahan perancangan tersebut. 
          Keputusan penilaian akan mempengaruhi keputusan yang akan diambil terhadap perkara yang dinilai. Pencapaian murid boleh diketegorikan sebagai rujukan criteria mengikut objektif yang ditetapkan, dari segi kemahiran diperoleh dan sikap murid selepas pengajaran dan pembelajaran. Murid boleh menjawab soalan pemahaman atau berstruktur. Model ASSURE amat menekankan penilaian formatif dan juga sumatif.

Kesimpulan
            Model ASSURE mempunyai asas yang kukuh dijadikan panduan pembinaan bahan media pengajaran dan pembelajaran.  Ini kerana berdasarkan kajian lalu, model ini bukan sahaja memberi panduan kepada guru dalam pengajaran dan pembelajaran malahan cirri-ciri yang terkandung dalam model ini mampu mengubah tanggapan pelajar terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang selalu diperkatakan sebagai membosankan.
             Sekiranya model ASSURE ini diguna pakai sepenuhnya dalam menyedia dan membina bahan media untuk pengajaran dan pembelajaran, sudah sepastinya murid-murid akan senantiasa menunggu kedatangan guru untuk mengajar. Pengajaran akan menjadi lebih mudah, menarik dan berkesan.



Oleh itu kemahiran guru dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan objektivisme atau kontruktivisme akan memastikan hasil pembelajaran pada hari tersebut tercapai. Persediaan dan peralatan bantu mengajar amat penting agar murid berasa seronok mengikuti pengajaran mata pelajaran tersebut. Samada pengajaran berpusat guru atau murid, pelaksanaan aktiviti dan penglibatan aktif murid dapat dilihat berdasarkan minat murid terhadap pengajaran guru itu. Sekiranya murid kelihatan pasif, maka guru tersebut gagal, pengajaran dan pembelajaran juga gagal mencapai matlamatnya.
Pastikan guru memahami dan mahir pengajaran bermatlamat objektivisme dan kontruktivisme. Kegagalan memahami konsep tersebut, bermakna guru  mengajar tanpa matlamat.  Murid juga tidak terarah. Pengajaran akan jadi syarahan. Pada akhir pengajaran, murid tidak mencapai apa-apa dan guru dikatakan syok sendiri.

No comments:

Post a Comment